Banyak nye keja..saper nak bwat ni????

Thursday, March 25, 2010

Hari ni merupakan hari ke-9 kami 6 budak malang bertugas di Cheras. Tapi yang ter paling malang ialah aku ni....9 hari...macam da terlalu berat kat kepala ni. Macam-macam rasa ada. Ni nak curah2 keluar sikit, harap2 ringan sikit kepala ni...Da lama tak rasa stress cam ni, kepala lak da start sakit2...ni tak lain tak bukan... sympton2 stress la ni.
Minggu baru.....
Minggu ni aku start ngan menyiapkan report appendices untuk computation harga sykt. Mmgla aku bleh nak reject tak nak buat...Tp courtesy la....untuk x-boss aku, aku tolong la gak...Dia pun bukan main ckp berbunga2 sbb nak mintak tolong....Hahaha...Layan je la...actually da baper kali aku dok update report ni, mmg aku tak border pun report tu untuk aper pun...tp last2 ni baru aku tau, tu la harga company tu dijual...Ciput nye, siap instalment lg...Emm....kekadang kalau dipikirkan...ye la dr sudut pandang aku yg bukan biz minded ni la....aper la salah nye SiGundut tu...bg peluang kat staff ni carry on biz ni if he is willing to sacrified that much...Ntah la..tinggi sangat biz minded dia...tak tercapai akal aku...
Hari Selasa....
Hari Selasa tu, aku diarahkan ke Bukit Jelutong tuk finalised assets...Emm aku ikut je...Bab assets ni aku mmg tak baper nak suka...sbb ader kait mengaitkan minah sengal...hish...menyampah betui....Sampai kat sana...Softlan da ader....Dalam ati..eh budak ni pun dtg gak ker...Emm...pastu baru aku teringat dia ni in-charge of Procument.....Emm...Iklan sikit...Purchasing & Procument mengikut kamus U ialah Perolehan...Hahaha...kelakor betui bunyinya...Akak sore kuat pun ader gak...Aku bukannya tau aper kena bwat kat sana...So duduk je la tuk menerima arahan..Rupa2nya bru nak check2 list...Aku ngan Softlan pun aper lg sembang je la....Tp aku dapat rskan makcik speaker tu cam tak suka je aku dok sembang ngan si softlan...Aku pun tak tau naper....sbb da baper kali dia asyik interupt je kalo aku dok sembang ngan si softlan ni...Mungkin takut rahsia bocor kot...Ntah mungkin kebetulan je kot..Ishhh tak baik bersangka buruk....Tp ntah la...Dalam kol 12 camtu makcik speaker suh aku balik...mmg la aku ader meeting kol 230, tp cara dia suh aku balik tu...Hampeh betui...akak terasa tau...len kali tak yah la suh dtg pun....Tp baguih gak dia suh aku balik, aku sempat lak menyinggah renew lesen...yg da lebih sebulan expired...tak perasan beb...
Sampai opis dlm kol 2, sempat la gak beli cake secret recipe untuk bwat lunch....Kol 230 meeting ngan org2 IT & accounts....Tuk set up SAP...Ya Allah...masa ni la byk nye template nak kena bwat...giler ker aper drg ni...dateline 15/4....aje ke gila...Masa ni la da terasa stress nya...
Hari Rabu...Berpusing2 di tempat yg sama
Hari Rabu ni byk peristiwa yg berlaku....Aku mmg da seminggu tau yg aku ader meeting hari ni. Aku lak kena siap handout Accounts AP...Mungkin salah aku gak la...sbb siapkan last minit...Tp nak bwat camne...masa tak mengizinkan....Pack sgt last week ngan auditor...So pepagi lg, aku da start nak photostat...kena bwat 15 copies lak tu...Aku pun da dok pk dalam perjalanan ke opis pg tu, photostat aje la...Da la sampai lambat pg tu, dalam 830, aku pun berlari la ke machine photostat yg kat depan aku tu...Pastu aku dgr sore makcik dr bilik customer service tu terjerit2...Aku pun pandang kat dia...Naper kak...Wah dia boleh jwp camni...U bleh photostat tak pukul 9...i nak bg dia rehat....smlm tak off...Aku pun jwp la...Hah tak der org off ke machine ni...dia bleh jwp...mana i tau...so pakai kol 9...Dlm hati aku masa tu dok menyumpah abih...sorry la kak...Astagfirullah...akak...kalo tak pandai jgn nak berlagak cam pandai kak...sbb nampak sgt akak tu ngok2 kak...aku dok jwp dalm ati...akak machine tu dok dlm stand by mode kak...tu da kira rest la tu kak...Ishhh....Ni la susah kalo bekerja ngan makcik2....So aku pun ngan ala2 merajuk...print la guna transformer kecik aku tu...emmm....da la byk...tp alhamdullilah sempat gak siap...Gi la meeting....ushhh...dalam tu da penuh ngan org2...org yg aku pun tak kenal...kira adik beradik sepupu sepipit la co ni la...3 org yg dr holding company tu nampak kerek semacam la...cam drg terror2 la...aku cam biasa la...dok diam je...so ader soalan2 yg drg tanya tu...cam la aku ni bodoh sgt...emmm....kekadang nak je jerit...oii korang... aku da 12 tahun keja la...bukan baru 2 tahun la....tp aku ngan prinsip aku...tak yah nak tunjuk pandai...bwat2 bodoh je....
Meeting tu mmg bwat aku betui2 sakit kepala...sebelah je plak tu...mana tak nyer...meeting tu sebenarnya tuk discuss camne nak treat stock dlm account which the auditor yang suppose to come out which solution...tp seems like drg da conpiuskan ktrg lak ngan explaination yg berbelit2...Tp aku respect la Che Wan tu...dia nampak berkaliber sgt bila berckp....Penuh confident tp nampak cool je...Tp tak lak cam very bossy or nak dgr ckp dia je..Bersopan santun bila berckp tak la menyinggung hati bila berckp..bleh dijadikan idola ni.....Tp the jist of the meeting aku dpt paham la...the real situation biz & company ni sikit..
Hari -4, byk nye kerja
Hari ni, kak MM inform yg finance kena submit report on 5th...Giler ke aper drg ni...Mana sempat aku nak bwat ni...gila...Tp nak bwat cam ni kan...kena telan je la...takan aku nak jerit2 kat situ...Tengok camne ...kalo betui2 tak bleh...aku akan gi jumpa Cik Rozita la...Bertambah sakit kepala, mana tak nye...keja 4 org kena bwat sorang...tu tak masuk kerja2 melayan customer...Jab pelajaran lak sebok dok kol suh fax kan doc, customer lak dok sebok mintak CN...Auditor lak sebok dok nak info lg...Template tuk SAP tu berlonggok tak siap...Ishhhh...Apa nak bwat...Terima je ngan hati yang tenang...Moga2 tuhan mmpermudahkan bg aku yang malang ni...Redho kan je kerana sekurang2 nya dpt mengurangkan stress drp dok asyik memikirkan betapa susahnya....Aminnnnn...Tapi sesungguhnya berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya....

0 comments: